Szkolenia cyfrowe
Statistica kurs podstawowy (16 h).
Podstawowy zakres tematyczny szkolenia:
- wprowadzenie do planowania badań i analizy danych (statystyczne aspekty badań empirycznych, typy dokumentów w Statistica, wspomaganie statystycznej analizy danych w programie Statistica, przykłady ukazujące prowadzenie analizy w Statistica),
- wprowadzenie do obsługi programu Statistica (podstawowe informacje o programie Statistica, budowa programu, interfejs użytkownika),
- przygotowanie danych do analizy (tworzenie arkusza, wprowadzanie danych, import zbioru danych, weryfikacja poprawności danych),
- elementy opisowej analizy danych (badanie empirycznego rozkładu zmiennej, charakterystyki liczbowe rozkładu zmiennej, analiza w grupach, graficzna prezentacja podstawowych statystyk opisowych),
- zagadnienia wnioskowania statystycznego (statystyczne podejście do weryfikacji hipotez badawczych, statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne, zasady estymacji przedziałowej i punktowej, testowanie normalności rozkładu, merytoryczne i statystyczne kryteria wyboru testów istotności, przykłady stosowania wybranych testów nieparametrycznych i parametrycznych),
- f) wprowadzenie do analizy współzależności zjawisk (tworzenie wykresów korelacyjnych, elementy analizy korelacyjnej, wprowadzenie do analizy regresji, model regresji liniowej prostej, przykłady budowy modelu i interpretacja wyników).
Statystyka w jakości (16 h).
Podstawowy zakres tematyczny szkolenia:
- zmienność procesu (dlaczego zmienność jest ważna i jaki jest jej związek z jakością, rodzaje zmienności i jak statystyka może pomóc w zmniejszaniu zmienności),
- podstawy pracy z programem Statistica, środowisko programu Statistica, podstawowe operacje w programie, operacje na danych, import danych z aplikacji i baz danych, zmiana układu danych, przekształcanie zmiennych, zarządzanie wynikami,
- podstawowy opis procesu i badania zmienności (szereg rozdzielczy, statystyki opisowe, średnia, odchylenie standardowe, wskaźniki zdolności jakościowej, obserwacje odstające, analizy przekrojowe (badanie rozkładu w grupach), wykresy przebiegu, wykresy normalności, testy normalności, analiza Pareto,
- estymacja i testowanie hipotez (wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, przykłady zastosowania wybranych testów statystycznych, testy istotności różnic, testy normalności wykrywanie obserwacji odstających),
- badanie związków między zmiennymi (diagram korelacyjny, analiza regresji, analiza korelacji, praca w przestrzeniach roboczych).
Statystyka w branży rolniczej (16 h).
Podstawowy zakres tematyczny szkolenia:
- wprowadzenie do planowania badań rolniczych (statystyczne aspekty planowanie badań empirycznych w rolnictwie, etapy analizy danych, podstawowe pojęcia statystycznej analizy danych),
- podstawy obsługi programu Statistica (narzędzia wspomagania analizy danych, przykład tworzenia arkusza, wprowadzania i zmieniania danych),
- wybrane operacje zarządzania danymi (import zbioru danych z innej aplikacji, metody sprawdzania poprawności danych),
- wykorzystanie metod statystyki opisowej w badaniach rolniczych (badanie empirycznego rozkładu zmiennej, charakterystyki liczbowe rozkładu zmiennej, przykład zastosowania statystyk opisowych w badaniach rolniczych: analiza w grupach, graficzna prezentacja podstawowych statystyk opisowych),
- zastosowanie metod wnioskowania statystycznego w badaniach rolniczych (metody estymacji, kryteria wyboru testów istotności różnic, statystyczne podejście do weryfikacji hipotez badawczych, przykład testowanie normalności rozkładu zmiennej, przykłady stosowania wybranych testów parametrycznych i nieparametrycznych w badaniach rolniczych, przykład opracowania wyników jednoczynnikowej analizy wariancji w badaniach rolniczych),
- metody badania współzależności zjawisk (wybrane zagadnienia analizy korelacji, przykład zastosowania analizy korelacji, wprowadzenie do analizy regresji, przykład zastosowania analizy regresji, model regresji linowej prostej),
Wykorzystanie pakietu Statistica w procesie dydaktycznym (16 h).
Podstawowy zakres tematyczny szkolenia:
- znaczenie umiejętności analizy danych,
- wykorzystanie Statistica w trakcie ćwiczeń, laboratoriów, wykładów, seminariów i w pracach dyplomowych,
- statystyka – ekonometria – psychometria – biometria – socjometria – demografia – epidemiologia – statystyka medyczna,
- omówienie zagadnień: statystyka opisowa, statystyka matematyczna, rachunek prawdopodobieństwa,
- Znaczenie pojęcia statystyki,
- rachunek prawdopodobieństwa, kalkulator prawdopodobieństwa, rozkłady, obliczanie prawdopodobieństwa w rozkładach: normalnym, wykładniczym, lognormalnym, chi-kwadrat, wyznaczanie kwantyli,
- statystyka opisowa (podstawowe statystyki i tabele, budowa szeregu rozdzielczego),
- graficzna prezentacja danych statystycznych, zmiany elementów wykresu Statistica,
- współpraca z edytorem tekstu,
- statystyka matematyczna (estymacja przedziałowa wartości przeciętnej, estymacja punktowa miar położenia, zmienności, asymetrii i skośności),
- testowanie hipotez - znaczenie wartości p w procesie testowania hipotez (testy dla jednego parametru, testy dla dwóch grup (porównanie wartości przeciętnych, wariancji, wskaźników struktury), test Manna-Whitneya, jednoczynnikowa analiza wariancji weryfikacja założeń ANOVA, graficzna ilustracja wyników, test Kruskala-Wallisa, testy post-hoc,
- regresja i korelacja (korelacja - diagram korelacyjny, macierz korelacji, obliczanie i testowanie współczynnika korelacji liniowej, korelacja cząstkowa i wieloraka, regresja, regresja prosta, miary dobroci dopasowania funkcji regresji do danych empirycznych, testowanie istotności parametrów modeli regresji, regresja wieloraka, regresja krokowa wstępująca i zstępująca, analiza szeregów czasowych, analiza reszt, analiza wahań sezonowych, szacowanie modeli trendu, wyrównywanie wykładnicze, modele ARIMA, statystyka w praktyce, analiza danych, wykorzystanie Statistica w wykładach specjalistycznych, przykłady dostarczane z programem Statistica, data mining.